Ristiäiset eli kastejuhla

Onnea uudesta perheenjäsenestä!

Kasteeseen liittyy psalmin 139 teksti: ”Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Kirkon uskon mukaan kaste on parasta, mitä vanhemmat voivat lapselle antaa, sillä kasteessa on kyse Jumalan rakkaudesta. Kasteessa ihminen saa omakseen Jumalan rakkauden koko elämänsä ajaksi. Hän saa kokea olevansa ihme, juuri sellaisena kuin on.

Lapsen syntymä on aina suuri ihme ja se on merkittävä asia kaikille läheisille  – isovanhemmille, kummeille, ystäville sekä sukulaisille. Pienen lapsen arjessa tarvitaan paljon tukea ja läsnäoloa. Seurakunta haluaa olla mukana tukemassa lapsen elämää ja kasvua ihan ensi hetkistä alkaen.

Ristiäisissä pienen ihmisen läheiset kokoontuvat muodostamaan yhdessä turvaverkon, joka suojaa lasta läpi elämän. Läheisten aikuisten ihmisten tärkein tehtävä on olla läsnä lapsen elämässä sekä rukoilla ja pyytää siunausta pienen ihmisen elämään sen kaikissa vaiheissa.

Seurakunta auttaa kastejuhlan valmisteluissa

Vauva on läheisten ihmistensä, mutta myös Jumalan silmissä ihme. Hän on ainutkertainen ja äärimmäisen arvokas. Tämän takia jokainen kastejuhlakin on ainutkertainen ja perheennäköinen juhla.

Ristiäisten järjestämisen ei tarvitse olla ponnistus, jossa kaikki pitää tehdä itse. Seurakunta auttaa mielellään juhlan valmisteluissa. Kastetoimituksen lisäksi mitään varsinaista kaava juhlassa ei ole, vaan jokainen perhe tekee juhlastaan omannäköisensä. Monet ristiäisiin liittyvät kuvat ja tavat kertovat symbolisella tavalla kasteen sisällöstä. Kastetoimituksessa lapsi siunataan ristinmerkillä ja hänen päähänsä valellaan vettä.

Kastepaikka ja -aika

Kastepaikka voi olla koti, isovanhempien koti, mökki, seurakunnan tarjoama tila tai jokin muu perheen valitsema tilaisuuteen sopiva tila.  Kastepäivä on yleensä  sunnuntai-iltapäivä, mutta muutkin viikonpäivät ovat mahdollisia. Lauantaisin seurakunnan henkilöstö palvelee muissa tilaisuuksissa, kastejuhliin ei silloin voida osallistua.  Ylitornion seurakunnan papin varaaminen sovitaan kirkkoherranviraston asiakaspalvelusta. Perhe voi valita kasteen toimittamiseen myös omavalintaisen papin. Silloinkin perheen tulee sopia kasteeseen liittyvistä muista asioista kirkkoherranvirastosta.

Viraston asiakaspalvelu

Parhaiten tavoitettavissa ma- ke

Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen. (Psalmi 139: 13-14)