Ylitornion vanha hautausmaa

Rekisterissä 100 (hautausmaiden käyttösuunnitelma)

Alkkulanraitti 8, 95600 Ylitornio

Kartta Ylitornion kuntakeskuksen hautausmaatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Erityistä

Hautausmaalle on haudattu Yiltornion seurakuntaa palvelleita kirkkoherroja:
Juho Kiviharju, Antti Holmström, Albert Heickel ja Lauri Mustakallio

Vanhalla hautausmaalla viimeisessä leposijassa lepää mm.

Jääkäri Isakson Erik Magnus
Jääkäri Saarela Fredrik
Jääkäri Metsävainio Onni Jalmari
Virsirunoilija Andell Frans, virsi 314
Kirjailija Väinö Kataja

Ylitornion vanha hautausmaa on piirretty kartaksi vuosien 1928 - 1934 aikana. Hautausmaan alkuperäisen kartan kopio on seurakuntakodin seinällä.

Hautausmaa on tunnettu metsäisestä olemuksesta ja jyrkästä rinteestä.  Vaikka hautausmaa on vanha, on se edelleen aktiivisessa käytössä. Hautausmaa on yksikerroksinen ja alunpitäen suunniteltu vain arkkuhautauksiin. Uurnahautauksien yleistyessä, on hautausmaalle vuosien aikana haudattu sukuhautoihin paljon uurniakin.

Liikkuminen

Hautausmaa on kauneudestaan huolimatta vaikeahko kulkuinen. Rinne on jyrkkä ja matka hautausmaan yläosaan on satoja metrejä pitkä.  Hautausmaalle on ajoneuvoilla ajo sallittu rajoitetuin ehdoin . Ajoväylä on liikennemerkillä ohjattu.  Pääsääntöisesti hautausmaan kulkuväylät ovat tehty jalankulkijoille.

Hautausmaan asfaltoitu osa on tarkoitettu tarvittaessa moottoriajoneuvoille klo 9 -18 välisenä aikana.  Ajoneuvolla liikkuessa  on noudatetava erityistä varovaisuutta ja maastoliikennelakia.

Talvikunnossapidossa ovat hautausmaan pääkäytävät ja hautaustapahtumassa tarvittavat käytävät. Erikoispyhinä pyritään  mahdollistamaan kulkeminen talvikunnossapidon ulkopuolisille käytäville.

Muistomerkit

Uusiin hautoihin, joissa ei reunakiviä ole, ei reunakivien asettaminen ole suositeltavaa.

Yhden hautasijan muistomerkille tulee asentaa aluskivi, joka on enintään leveys 100 cm, korkeus 15 cm ja syvyys 30 cm. Muistomerkin enimmäismitat ovat leveys 80 cm, korkeus 60 cm, syvyys 20 cm. Muistomerkki tulee olla korkeutta leveämpi. Useamman hautasijan haudalle aluskivi voidaan asentaa yhtenäisenä enintään leveys 200 cm, korkeus 15 cm ja syvyys 30 cm.

Muistomerkkien alle ei saa laittaa korotuspaloja.

Haudan kukkapaikka voi olla enintään haudan levyinen ja sen ulkoreunan etäisyys on eninntään 40 cm muistomerkin pohjakivestä. Ennen maan jäätymistä haudalla olevat varrelliset kynttilälyhdyt sijoitetaan muistokiven taakse talven ajaksi. Haudalle asetettavat pienesineet ovat haudanhaltijan vastuulla ja ne tulee poistaa talven ajaks

Hauta-alue

Arkkuhaudan koko on leveys 100 cm, pituus 210 cm, syvyys 150 cm

Tuhkahautaus on mahdollinen arkkuhautaan. Uurnan hauta on kooltaan leveys 60 cm, pituus 60 cm, syvyys  60 cm ja tuhkalle (ilman uurnaa) avataan tarpeellinen tila haudasta.

Tuhkan sirottelu ei tällä hautausmaalla ole mahdollista.

Hauta-alueen pinta on haudanhaltijan päätettävissä, muttei laatoilla tai kiinteillä kivipinnoitteilla.

Erityistä

Toivomme, että varrelliset kynttilälyhdyt sijoitetaan muistokiven taakse tai viereen talven ajaksi. ( Hauta-alueen sulattaminen talvella vaatii tasaisen haudan)

Peruskunnostus 2020

Hautausmaalle on tehty kunnostustoimia kesällä 2020. TÄssä yhteydesäs poistettiin mm. turvallisuusnäkökulman mukaisesti puita. Urakoitsijana kohteessa toimi  paikallinen yritys Maanrakennus ja -kuljetusliike Arvo Riekkola Oy. Työn laadusta vastasi Jari Riekkola. Suunnitelusta vastasi E-City Ladsscape & Art Elina Söderström.