Haudanhoito

Omaisen tehtävänä on hoitaa hauta seurakunnan asettamien suositusten mukaisesti. Suosituksien tavoitteena on pitää hautausmaa vainajia ja omaisia kunnioittavana kohtaamis- ja muistelemisalueena. Hautatoimilaki ohjeistaa seurakuntaa hautausmaan kunnossapidosta. Seurakunnan ja omaisten yhteistyöllä hautausmaat pysyvät viihtyisinä ja arvokkaina alueina ja vain hyvällä yhteistyöllä pystymme kantamaan vastuumme hautausmaiden siisteydestä. Seurakunnan vastuulla ovat käytävät ja muut yhteiskäyttötilat, omaisien vastuulla ovat hauta-alueet ja muistomerkit. Haudanhoitorahasto vastaa sopimusten mukaisesta haudanhoidosta.

Ylitornion seurakunta luovuttaa omaisten käyttöön hautojen kunnossapitoon tarvittavat välineet ja hoitaa jätehuollon. Seurakunta ei vastaa  sopimuksettomista hautojen kunnossapidosta ja hoidosta.

Haudanhoitorahasto

Seurakunnan kirkkoneuvosto vastaa hautojen kunnossapidosta sopimuksen mukaan.  Haudanhoitorahaston sopimuksien sisältöä ja hinnoittelua voidaan tarkistaa vuosittain.

Seurakunnan hallinnassa on omaisten varoista muodostuva hautainhoitorahasto. Rahasto toimii omakustanteisena ja kirjanpidollisesti ja varojen suhteen erillisenä yksikkönä seurakunnan varoista. Hautainhoitorahasto hoitaa sovittujen hautojen hoitamisen ja kunnossapitämisen. Hautainhoitorahasto tarjoaa kokonaisvaltaista haudanhoitopalvelua, kesähoitoa tai kasteluhoitoa kukille.

Hautainhoitorahasto julkaisee hoitosopimuksen sisällön sovittavaksi vuosittain tai viidelle vuodelle kerrallaan.

Verkkokauppa haudanhoitosopimuksiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tilaa haudanhoitopalvelu kätevästi verkkokaupasta!

Haudanhoitoa kukilla voi tilata  31.5. saakka. Avaamme palvelun kesän aikana uudelleen, mikäli kukkia on jäljellä.

Kasteluhoito on tilattavissa koko kesän ajan.

Antamaasi sähköpostiosoitteeseen lähetetään vuosittain (alkuvuodesta) tieto sopimuksen voimassaolosta.

Tarjoamme hautojen hoitoon myös lisäpalveluita, kivien oikaisua/ perusteellista kunnostuspalvelua, verkkokaupan kautta.

Verkkokauppa lisäpalvelun tilaamiseen

Haudanhoitorahastoa koskevat säännöt ja ohjeet Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Haudanhoitorahaston yleiset sopimusehdot (8 §)

1. Seurakunnalla on oikeus laskea hoidon tasoa tai lyhentää   hoitoaikaa, jos maksettu hoitomaksu ei riitä sovitun hoitotason ylläpitämiseen.
  2. Seurakunta on oikeutettu alentamaan haudan hoidon tasoa alun perin sovitusta tai lyhentämään hoitoaikaa, jos hautaoikeuden haltija muuttaa haudan asua ilman kirkkoneuvoston tai muun asianomaisen viranomaisen lupaa siten, että se oleellisesti vaikuttaa haudan hoitoon.
  3. Hoito ei sisällä hautamuistomerkin ja reunakivien oikaisua, ellei niitä ole erikseen sopimukseen lisätty
  4. Hoito ei sisällä muistomerkin ja reunakivien kunnossapitoa
  5. Jos seurakunta alentaa haudan hoitotasoa tai lopettaa hoidon kesken sopimuskauden, muutoksesta on ilmoitettava sopimuksen tekijälle
  6. Seurakunta ei vastaa vahingosta, jonka aiheuttavat sota, ilkivalta, poikkeukselliset sääolosuhteet tai muut seurakunnasta riippumattomat syyt

Ylitornion haudanhoidon

hinnasto alk.1.1.2024

Hautapaikka

lukumäärä

Verkkokauppa

hinnasto

Laskutuspalvelu

hinnasto

Kesähoito kukilla 5v. 1-2 hautapaikkaa

Kesähoito kukilla 5v.

3- >hautapaikkaa

Kasteluhoito 5v.

koosta riippumatta

Kesähoito  kukilla 1v. koosta riippumatta

Kasteluhoito 1v.  koosta riippumatta

Hoitohautojen esimerkkikuvat

Kesäkukat hautausmaalla

5 vuoden sopimukseen kuuluu hautapaikan koosta riippuen 1-3 kukkivaa kesäkukkaa ruusubegonia, sekä 1-2 syksynkestävää lisäkasvia.

Yhden kesän ns. Kesähoitoon kuuluu hautapaikan koosta riippuen kukkiva kesäkukka ruusubegonia, sekä lisäkasvi.

Haudanhoitajia työssä.

Viraston asiakaspalvelu