Ylitornion uusi hautausmaa

Rekisterissä 150,160, 170 Hmaalla eri lohkoja erilaisiin hautaustapoihin (hautausmaiden käyttösuunnitelma)

Alkkulanraitti 8, 95600 Ylitornio

Ylitornion uusi hautausmaa sijaitsee länteen päin viettävässä rinteessä, kirkon yläpuolella. Uusi hautausmaa on
suhteellisen avara, jossa hiekkapintaiset hautarivit ja leveät sorakäytävät hallitsevat. Yleisilmeeseen vaikuttaa
myönteisesti alueen yläpuolella levittäytyvä täysikasvuinen havupuuvoittoinen metsä. Sorakäytävät kulkevat
hautarivien välissä, pääkäytävät itä-länsisuunnassa.  Hautausmaan  ensimmäinen käyttösuunnitelma on vuodelta 1994.

Kartta, Ylitornion kuntakeskuksen hautausmaatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Liikkuminen

Hautausmaalla on jalankulkuun tarkoitetut käytävät ja huoltoajo on sallittua

Talvikunnossapidossa ovat hautausmaan pääkäytävät ja hautaustapahtumassa tarvittavat käytävät. Erikoispyhinä pyritään mahdollisuuksien mukaan mahdollistamaan kulkeminen talvikunnossapidon ulkopuolisille käytäville.

A-alue

Muistomerkit

Muistomerkin koko on rajattu.

Muistomerkki enintään:  korkeus 50 cm, leveys 80 cm ja syvyys 15 cm

Muistomerkeille on seurakunnan toimesta asetettu kiinteä ja yhtenäinen aluskivi hautausmaan  kunnostuksen yhteydessä 2021.
(2021 - 2022 kesällä Omaiset  ovat voineet  halutessaan  hakea haudalla olleen aluskiven ottamalla yhteyttä suntioonLinkki avautuu uudessa välilehdessä)

Hauta-aluetta ei saa reunustaa reunakivillä tai muutoin.

Hauta-alue

Arkku: leveys 120 cm, pituus 210 cm, syvyys 210 cm/150 cm

Uurna  tai tuhka voidaan haudata arkkuhautaan. Uurnahauta on kooltaan leveys 60 cm, pituus 60 cm, syvyys  60 cm ja tuhkalle (ilman uurnaa ) avataan tarvitava tila.

Tuhkan sirottelu ei tälle hauta-aluelle ole mahdollista.

Hauta-alueen pinta on seurakunnan päätettävissä.

Erityistä

Toivomme, että  varrelliset kynttilälyhdyt sijoitetaan muistokiven  viereen tai kukka-aihio alueelle talven ajaksi. ( Hauta-alueen sulattaminen talvella vaatii tasaisen haudan)

B-alue

Muistomerkit

Muistomerkin koko on rajattu.

Muistomerkki enintään:  korkeus 50 cm, leveys 80 cm ja syvyys 15 cm

Muistomerkeille on seurakunnan toimesta asetettu kiinteä ja yhtenäinen aluskivi.

Hauta-aluetta ei saa reunustaa reunakivillä tai muutoin.

Hauta-alue

Arkku: leveys 120 cm, pituus 210 cm, syvyys 210 cm/150 cm

Uurna  tai tuhka voidaan haudata arkkuhautaan. Uurnahauta on kooltaan leveys 40 cm, pituus 40 cm, syvyys  40 - 60 cm ja tuhkalle ( ilman uurnaa ) avataan tarvitava tila.

Tuhkan sirottelu ei tälle hauta-aluelle ole mahdollista.

Hauta-alueen pinta on seurakunnan päätettävissä.

Erityistä

Ylitornion uusi hautausmaa on jaettu eri alueisiin.

A-alue on ollut käytössä vuodeta 1999 alkaen ja B-alue otettiin käyttöön lokakuussa 2020.

Hautausmaa on kaksikerroksinen hautausmaa, jossa yhdessä hauta-alueessa on kaksi hautasijaa päällekkäin.

Kunnostustyö 2021

Hautausmaalle on tehty kunnostustoimia kesällä 2021. Urakoinnista vastasi Maanrakennus- ja kuljetusliike Arvo Riekkola Oy Jari Riekkolan ja Heikki Koivurannan johdolla. Suunnittelusta vastaa E-City Landscape & Art Elina Söderström. Työ valmistui lokakuussa 2021.

Tiedote hautausmaan kunnostustyöstäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

KehittämissuunitelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä