Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkinnan tekee Oulun aluekeskusrekisteri. Voit hoitaa esteiden tutkinnan verkossa tai puhelimitse. Ennen naimisiin menoa suoritetaan avioliiton esteiden tutkinta. Siinä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu.

Verkkopalvelua voi käyttää, jos on vähintään 18-vuotias ja kotikunta on Suomessa. Toisen on oltava Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, koska muuten tutkintaa ei voi tehdä. Avioliiton esteiden tutkinnan tarkoitus on varmistaa, että avioliitolle ei ole lainmukaisia esteitä. Tällaisia esteitä ovat muun muassa alaikäisyys ja voimassa oleva avioliitto. Avioliitto ei myöskään ole sallittu läheisten sukulaisten kesken. Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään seitsemän arkipäivää ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Todistus toimitetusta esteiden tutkinnasta on voimassa neljä kuukautta todistuksen antamisesta.
Esteidentutkintatodistus kirkollista vihkimistä varten todistus haetaan jommankumman kotiseurakunnasta. Mikäli todistus pyydetään maistraatista eikä siinä ole merkintää seurakunnan jäsenyydestä ja rippikoulun käymisestä, se ei ole riittävä kirkolliseen vihkimiseen. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista vain silloin, kun on kyse miehen ja naisen välisestä avioliitosta.

Avioliiton esteiden tutkinnan voi hoitaa Oulun aluekeskusrekisterissä, jos jompikumpi vihittävistä kuuluu johonkin Oulun aluekeskusrekisterin seurakuntaan: Haukipudas, Karjasilta, Kiiminki, Oulujoki, Oulunsalo, Oulun tuomiokirkkoseurakunta ja Tuira sekä Hailuoto, Kalajoki, Keminmaa, Kempele, Kolari, Liminka, Lumijoki, Muhos, Pello, Posio, Siikalatva, Taivalkoski, Tervola, Tyrnävä, Utajärvi ja Ylitornio.

Oulun Aluekeskusrekisteri

Isokatu 17, 1. krs.