Ylitornion seurakunta tänään

Ylitornion seurakunta näkyy, kuuluu ja tuntuu Ylitorniolla

Ylitornion seurakunta levittäytyi molemmin puolin Tornionjokea aina vuoteen 1809 asti. Tuolloin Haminan rauhansopimuksen mukaan Suomen ja Ruotsin välinen raja piirrettiin keskelle jokea, ja seurakunta jaettiin kahtia. Seurakunnan kaksi kirkkoa, Matarengin ja Hietaniemen kirkot, jäivät Ruotsin puolelle Ylitornion kuntaan. Kirkkojen irtaimisto jaettiin. Tsaari määräsi rakentamaan kirkon Suomen puolelle, ja se rakennettiin nykyiseen Ylitornion kuntakeskukseen. Se valmistui 1818 ja purettiin huonokuntoisena huhtikuussa 1939. Ylitornion nykyinen kirkko rakennettiin samalle paikalle.

Nykyään Ylitornion seurakunta on Suomen evankelisluterilaista kirkkoa ja toimii kauniissa ja erityisessä Tornionjokilaaksossa. Seurakunnan tehtävänä on evankeliumin, ilosanoman, välittäminen ja jakaminen.  Seurakunnan papisto palvelee oman virkansa puolesta ainutlaatuisia tehtäviä, hoitamalla avioliittoon vihkimisiä, avioliittoon siunaamisia, kasteita ja vainajien siunaamisia. Seurakunta palvelee diakoniatyössä, lapsi-, nuoriso- ja vanhustyössä, lähetystyössä ja vastaa monipuolisesta musiikkitarjonnasta Tämän lisäksi valtio on antanut seurakunnan tehtäväksi hoitaa hautaustoimi.

Seurakunnassa on kaksi kirkkoa, Ylitornion kirkko kuntakeskuksessa ja Meltosjärven kirkko noin 50 kilometrin päässä Meltosjärven kylässä. Molempien kirkkojen lähellä on hautausmaa.

Etsimme mukaan toimintaan seurakuntalaisia, tarjoamme monenlaista tekemistä kaiken ikäisille!

Julkaisemme uutiset kohdassa ajankohtaisia asioita ja  lehtileikkeitä.