Kriisi ja suru

Elämän huolien ja murheiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin.

Seurakunnan perustehtävä on auttaa vaikeuksien keskellä, niin käytännöllisissä asioissa kuin henkisessä selviytymisessäkin.
Seurakunnan työntekijän kanssa voit keskustella kaikista mahdollisista asioista. Olemme vaitiolovelvollisia, joten vaikeatkin asiat jäävät vain meidän kahden tietoon.

Kriisi elämän arjessa

Elämän kriisi voi kohdata kenet tahansa elämän eri osa-alueilla: avioero, oma tai läheisen vakava sairaus, onnettomuudet, läheltä piti tilanteet ja taloudelliset menetykset tuovat esiin tunteita. Kriisin keskellä olija voi tuntea itsensä pieneksi ja avuttomaksi. Tilanteissa voi olla mukana surua, pettymystä, vihaa, katkeruutta, säikähdystä ja helpotusta. Mielessä voi olla tunne, saanko näin tuntea? Näidenkin tunteiden käsittelyssä tarvitaan toisia ihmisiä. Ääneen kertominen ja tunteiden ilmaiseminen ovat ensiaskel kohti kriisin voittamista. Se selkeyttää kriisissä olevalle omaa ajattelua.
Seurakunnan työntekijät ovat sinua varten kuuntelijana ja keskustelijana luottamuksellisesti.
Ylitornion kunnan mielenterveystoimisto tarjoaa myös henkilökohtaista keskusteluapua kriisin hetkellä. Kriisiryhmä toimii organisoidusti kunnan kautta.

Suru ei kysy lupaa.

Suru on henkilökohtainen. Sitä ei voi ottaa pois, eikä sen pituutta ennustaa. Sen kanssa kuljetaan eteenpäin, mutta se muuttaa muotoaan. Suru synnyttää jotain uutta. Se auttaa luopumaan siitä, mitä ei enää ole. Jokainen tarvitsee oman aikansa surra, tilaa kuunnella itseään. Monelle surusta puhuminen on tärkeää. Sureva tarvitsee siksi myös kuulevia korvia, keskustelukumppania.
Kuoleman suru tulee yllätyksenä silloinkin, kun sitä on jo osannut odottaa. Aina siihen ei ole voinut mitenkään valmistautua. Luopuminen ja kuoleman kohtaaminen ovat elämän suurimpia haasteita. Se synnyttää voimakkaita ja hämmästyttäviä tunteita, vaikuttaa fyysiseen hyvinvointiinkin. Arkinen jaksaminen voi olla koetuksella, ajatukset risteilevät mielessä tai läheisten ihmisten tuki voi puuttua. Diakoniatyöntekijät tulevat halutessasi käymään luonasi. Tuomme mielellämme lahjaksi suruun liittyvän kirjan, tueksi ja ajatuksenvirittäjäksi elämän hiljaisiin hetkiin.
Läheisensä menettäneille on tarjolla sururyhmä, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi. Ryhmään kutsutaan yleisesti lehti-ilmoituksella ja henkilökohtaisesti Ylitorniolla vuoden aikana kuolleiden leskiä. Ryhmästä saat lisätietoja diakoniatyöntekijöiltä.

Enkeli

Kirkkoherra

Parhaiten tavoitettavissa ma- ke, la-su