Meltosjärven hautausmaa

Rekisterissä 200, 260 ja 299 Hmaalla eri lohkoja erilaisiin hautaustapoihin (hautausmaiden käyttösuunnitelma)

Raanujärventie 5088, 95675 Meltosjärvi

Kartta Meltosjärven hautausmaalta Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Meltosjärven hautausmaalla on erilaisia hautausmaa-alueita.

Arkkuhautausalue, jota voidaan käyttää tuhkahautaukseen ympärivuotisesti. Alue ei sovellu tuhkan sirotteluun.

Tuhkahautausmaa-alue, joka on käytettävissä sulanmaan aikana tuhkan hautaamiseen erilaisin tavoin ja myös tuhkan sirotteluun.

Muistolehtoon tuhka sirotellaan tai  tuhka haudataan (uurna tai ilman uurnaa) suntion toimesta enintään kahtena päivänä kesäaikana ilman omaisia.

Tunnukseton hauta-alue  sijaitsee hautausmaalla, rivit 18-19

Vainajien muistelupaikka ja muistolaatat ovat sijoitettuna kappelin pääoven viereen.

Kappelin wc- tilat ovat avoinna joka päivä klo 9 - 20

Meltosjärven hautausmaa on otettu käyttöön  1950-luvulla. Hautausmaan erityispiirteitä ovat sen punertava ja hienojakoinen hiekkamaa. Hautausmaa sijaitsee Meltosjärven kappelin kupeessa männikkökankaalla, keskellä Meltosjärven kylää ja lähellä Raanujärveä.  Sijainninkin vuoksi hautausmaa on suosittu viimeiseksi leposijaksi läheisien järvikylien vainajille.

Liikkuminen

Talvikunnossapidossa ovat hautausmaan pääkäytävät vähintään kuukauden ensimmäisenä viikonloppuna ja hautaustapahtumassa tarvittavat käytävät.

Erikoispyhinä pyritään mahdollisuuksien mukaan mahdollistamaan kulkeminen talvikunnossapidon ulkopuolisille käytäville.

Muistomerkit

Meltosjärven hautausmaan muistomerkkeihin liittyy rajoitteita.

Arkkuhauta-alueella muistomerkin koko tulee olla hautausmaan ilmeen mukainen ja leveys tulee olla suurempi kuin korkeus. Aluskivi on rajattu enintään 110 cm eikä reunakivien käyttäminen ei ole suositeltavaa.

Tuhkahautausmaalle voidaan laittaa muistomerkki. Muistomerkin koko on korkeus 50 cm, leveys 40 cm ja syvyys 20 cm eikä hauta-aluetta saa reunustaa millään tavoin.

Muistolaatta
Muistolehtoon haudattujen tai muutoin poistettujen hautojen vainajien tiedot voi laitta muistolaattaan.  Omaiset hankkivat laatan kiinnikkein ja toimittavat laatan seurakunnalle suntion kiinnitettäväksi. Suntio kiinnittää ja valitsee laatan paikan muistelupaikassa.

Laatan koko on  korkeus 70 mm, leveys 130 mm, materiaali messinki, pohjana tumma patina, teksti kromattu groteski

Lisää tietoa muistomerkeistä ja reunakivistä  Muistomerkit sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Arkkuhauta-alue

Arkku hauta-alueen koko on leveys 110 cm pituus 210 cm, syvyys 150 cm
Uurna tai tuhka haudataan arkkuhautaan, mutta uurnan hauta on kooltaan leveys 60 cm, pituus 60 cm ja syvyys 60 cm

Tuhkan sirottelu ei ole sallittua.

Hauta-alueen pinta on haudanhaltijan päätettävissä, muttei laatoilla tai kiinteillä kivipinnoitteilla päällystettynä.

Tuhkahautaus-alue

Käytettävissä sulanmaan aikana (kesäaika)

Tuhkahauta-alue soveltuu tuhkan hautaamiseen eri tavoin tai  tuhkan sirotteluun. Tuhkahauta-alueelle hauta-alueen koko leveys 60 cm, pituus 60 cm. Yhteen hauta-alueeseen voidaan haudata neljä tuhkahautausta.

Tuhkahauta-alue on luonnontilainen, jonka vuoksi hauta-alueelle ei saa istuttaa kukkia tai  paloturvallisuuden vuoksi ei myöskään sytyttää kynttilöitä. Led-kynttilät ovat sallittuja.

Hauta-aluetta ei saa reunustaa reunakivillä tai muutoin.

Uurna-/ Muistolehto, sirottelualue

Uurnalehto on paikka, johon vainaja haudataan uurnassa tai tuhka sirotellaan seurakunnan suntion toimesta.  Uurnan hautauspaikkaa ei  julkisteta, eikä uurnan hautaamisen tai sirottelun aikana paikalla ole omaisia. Seurakunta kirjaa haudatun vainajan tiedot rekisteriin, ilman tarkentavaa paikkatietoa.

Uurnalehto ei ole muistelupaikka ja sinne ei ohjata ulkopuolisia vierailijoita.

Uurnalehtoon haudataan vainaja uurnassa, tuhkana tai sirotellaan  1-2 kertaa sulanmaan aikana alueen koskemattomuutta säästäen. Alue pidetään mahdollisimman koskemattomana.

Uurnalehtoon haudatun vainajan tiedot voi laittaa erillisellä laatalla yhteiseen muistopaikkaa.

Erityistä

Toivomme, että  varrelliset kynttilälyhdyt sijoitetaan muistokiven taakse tai viereen talven ajaksi. ( Hauta-alueen sulattaminen talvella vaatii tasaisen haudan)

Hautausmaalla on toteutettu  kesällä  2021 hautojen kunnostuskehotukset ja haudanhaltijatietojen etsiminen kuulutusmenettelyllä. Kuulutetut hauta-alueet on tiedotettuna sivulla hautojen kuuluttaminen. Hautausmaan vainajien omaisien on hyvä tarkistaa läheisensä hauta-alueen tilanne.

Hautausmaalle tehtiin merkittävät kunnostustoimenpiteet kesällä 2022

Kunnostuksen yhteydessä hautausmaalle rakennettiin tuhkahautausmaa-alue ja uurna-/muistolehto ja käytäien pintaa parannettiin esteettömämmäksi, muistelupaikka ehostettiin ja siirrettiin kappelin pääkäynnin viereen.

Kirkkoneuvosto valitsi investointiin työryhmän, johon kuuluvat kirkkoherra, rakennuttajakonsultti, suunnittelija, talouspäällikön tehtäviä hoitava sekä Sanna Kangas, Erkki Törmänen, Kaisa Koivisto ja Tommi Knuuti.