Muistomerkit hauta-alueelle

Muistomerkki on omaisen hankkima merkki hauta-alueen tunnukseksi. Muistomerkille on asetettu suosituksia ja erilaisia ohjeita.  Muistomerkkien välittäjät ovat tässä asiantuntijoita. Muistomerkin välittäjäyritys sopii seurakunnan kanssa muistomerkin asettamisajasta ja seurakunnan suntio osoittaa muistomerkille hauta-alueelle paikan.   Muistomerkit asetetaan haudoille  pääsääntöisesti lumettomana aikana. Hauta-alue voi olla  tämänkin vuoksi pidemmän ajan ilman muistomerkkiä.  Ensiristillä voi korvata hetkellisesti puuttuvan muistomerkin. Seurakunta tarjoaa omaisille ensiristin vuoden ajaksi hautauksesta. Ensiristiin suntio laittaa tiedon vainajasta.

Muistomerkkiin voidaan laittaa myös muualle haudatun vainajan tiedot niin, että tämän vainajan hautauspaikka/ hautausmaa/ tuhkan sirottelupaikka tulee liittää muistomerkkiin nimen yhteyteen.

Muistomerkin tulee aina olla hautausmaan ilmeeseen sopiva ja kooltaan mahtua hauta-alueen sisäpuolelle.

Reunakivet haudalle

Seurakunta on kieltänyt osalle hauta-alueista reunakivien laittamisen.  Mihinkään hauta-alueelle reunakiviä ei suositella. Reunakivet vaikeuttavat merkittävästi hautausmaan kunnossapitoa ja hautatoimen palveluita. Reunakivet aiheuttavat turvallisuusriskin hautatoimen työssä.

Muistolaatta muistelupaikalle

Muistelupaikalle voi seurakuntaa pyytää laittamaan laatan omaisen tiedoilla. Omaiset hankkivat laatan  kiinnikkein ja toimittavat laatan seurakunnalle suntion kiinnitettäväksi. Laatan paikan muistopaikassa määrittelee suntio.

Jos vainajan viimeisenä asuinkuntana on ollut Ylitornio ja vainaja on haudattu tai tuhka siroteltu muualle, voidaan muistolaatta kiinnittää omaisten hankkimana ja pyynnöstä seurakunnan yhteiseen muistokiveen suntion toimesta

Laatan koko on  korkeus 70 mm, leveys 130 mm, materiaali messinki, pohjana tumma patina, teksti kromattu groteski

Muut koriste-esineet haudalla

Pieniä tai särkyviä koriste-esineitä ei  voi laittaa hauta-alueelle.  Koriste-esineet voivat mm. rikkoutua talviaikaan useasta syystä tai kesäaikaan hoitotoimien vuoksi. Rikkoutuneet palaset eivät kuulu luontoon eikä hautausmaalle. Pienet esineet voivat trimmatessa singota aiheuttaen henkilövahinkoja.  Seurakunta ei ota vastuuta koriste-esineiden säilymisestä.

Kynttilälyhdyt talviaikana

Kynttilälyhdyt eivät irtoa hauta-alueelta talviaikana. Hautaukseen tuleva hauta-alue on sulatettava ja kynttilälyhty on katkaistava sulatukseen laitettaessa. Pyydämme, että kynttilälyhdyt asetetaan muistokiven takareunaan. Suntiot siirtävät syksyllä kynttilälyhdyt pois hauta-alueilta. Seurakunta ei vastaa  lyhtyihin aiheutuneista vahingoista.

Muistomerkin kirjoitusten kunnostaminen sekä kiven entisöinti

Lähiseudulla toimii  hautakiven kaivertaja ja kultaaja, Tomi Rautio p. 040 720 2314. Palvelu ei ole sidottu seurakuntaan, joten omaiset hankkivat palvelun itse valitsemaltaan muistokivien kunnostajilta. Usein kysytyn asian vuoksi, julkaisemme lähiseudulla tiedossamme olevat palveluntuottajat, jotka ovat antaneet tiedot palvelustaan.

Veteraani hautakivimerkit

Veteraanien hautakivimerkeistä ja niiden kiinnittämisestä löydät tietoa ja ohjeita osoitteesta sotaveteraanit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Hautausmaa-alueiden muistomerkki- ja reunakiviohjeet on esitetty hautausmaakohtaisesti omilla sivuilla.

Kuva hautausmaasta

Talouspäällikkö