Sankarivainajien hautausmaa

Reksterissä numero 199, osasto 2, tarkenne a,b,c ...

Rukoileva äiti patsas

Alkkulanraitti 8, 95600 Ylitornio

Info -kartta: Ylitornion kuntakeskuksen hautausmaat Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Sankarivainajien hautausmaa on siunattu käyttöön vuonna 1940. Ylitornion sankarihautausmaahan on haudattu 220 vainajaa.

Sankarivainajien hautausmaalla on kädet ristissä, polvillaan istuva, nimeltään  Rukoileva äiti -patsas. Rukoileva äiti -patsaan veisti kuvanviestäjä Kalervo Kallio.  Patsas paljastettiin 18.5.1958.  Patsas on pronssiin valettu 210 cm korkea veistos, joka on sijoitettu mustalle graniittiselle alustalle.

Sankarivainajien haudoilla jokaisen vainajna kohdalla on  harmaagraniittiset tyynykivet,  joihin on kirjoittettu vainajan sotilasarvo, etu- ja sukunimi, syntymäaika, kuolinaika sekä kaatumispaikka. Kaikkien Ylitorniolaisten isänmaan puolesta vuosina1939-1944 kaatuneiden tiedot on kerättynä tauluun, joka on  näkyvälä paikalla Ylitornion seurakuntakodilla.

Vapaussodan sankaripatsas

Vapaussodan sankaripatsaan kaiverruksissa on todettu olevan virheellistä tai puutteellista tietoa. Korjattu tieto on lisätty erillisillä tyynykivillä patsaan viereen syksyllä 2020.

Sankarivainajien hautausmaan kunnossapito

Seurakunnan hoitovastuuna on sankarivainajien hautausmaa, johon seurakunnat saavat valtiolta avustusta. Avustuksen määrä ei kuitenkaan riitä kattamaan hoitovastuuta, vaan seurakunta rahoittaa suurimman osan sankarivainajien hautausmaan kunnossapidosta.    Kirkkollisveroja ei kuitenkaan saa lain mukaan käyttää hautausmaan hoitoon siinä määrin, kun niitä nyt käytetään. Vapaaehtoistyötä ja kustannusten jakajia tarvitaan, jotta seurakunta voi toimia tässä asiassa lain edelllyttämällä tavalla.

Yleisesti ottaen seurakunnat ovat kiitettävästi huolehtineet sankarihauta-alueiden asianmukaisesta hoidosta ja kunnossapidosta, mutta myös vapaaehtoistyötä tarvitaan.

AP Sankarihautausmaat ART-PRINT.indd (museovirasto.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Peruskunnostus 2019

Hautausmaalle on tehty merkittävä peruskunnostus kesällä 2020. Urakoitsijana kohteessa toimi  paikallinen yritys Riekkola Infra Oy. Työn laadusta vastasi Ismo Riekkola. Suunnitelusta vastasi E-City Ladsscape & Art Elina Söderström.

Sankarivainajien hautausmaa on Ylitornion kirkon sisäpihalla.

Pysäköinti Pysäköinti