Ylitornion uurnalehto ja sirottelualue

Alkkulanraitti 8, 95600 Ylitornio

Kartta, Ylitornion kuntakeskuksen hautausmaatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakunnalla on kaksi sirottelualuetta, joita käytetään myös uurnalehtona.

Uurna- / Muistolehdot ovat Ylitornion hautausmaan ja Meltosjärven hautausmaaan yhteydessä.

Uurnalehto on paikka, johon vainaja haudataan uurnassa tai tuhka sirotellaan seurakunnan suntion toimesta.  Uurnan hautauspaikkaa ei  julkisteta, eikä uurnan hautaamisen tai sirottelun aikana paikalla ole omaisia. Seurakunta kirjaa haudatun vainajan tiedot rekisteriin, ilman tarkentavaa paikkatietoa.

Uurnalehto ei ole muistelupaikka ja sinne ei ohjata ulkopuolisia vierailijoita.

Uurnalehtoon haudataan vainaja uurnassa, tuhkana tai sirotellaan  1-2 kertaa sulanmaan aikana alueen koskemattomuutta säästäen. Alue pidetään mahdollisimman koskemattomana.

Uurnalehtoon haudatun vainajan tiedot voi laittaa erillisellä laatalla yhteiseen muistopaikkaa.

Laatan tiedot

Omaiset hankkivat laatan  kiinnikkein ja toimittavat laatan seurakunnalle suntion kiinnitettäväksi. Laatan paikan muistopaikassa määrittelee suntio.

Laatan koko on  korkeus 70 mm, leveys 130 mm, materiaali messinki, pohjana tumma patina, teksti kromattu groteski