Rippijuhlat

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon. Konfirmaatio tapahtuu Ylitornion kirkossa messun eli ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä. Nuoret lausuvat uskontunnustuksen ja saavat siunauksen. Vanhemmat ja läheiset rukoilevat nuoren puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa. Konfirmaatio järjestetään yleensä sunnuntain messun yhteydessä. Konfirmaatiomessu kestää n. tunnin ja päättyy ehtoolliseen. Messun jälkeen konfirmoiduille jaetaan rippikoulutodistukset.

Konfirmaatiojuhlassa kummeilla on tärkeä tehtävä. Kummit kutsutaan konfirmaatiossa siunaamaan oman kummilapsensa alttarille. Tehtävän ohjeistus tapahtuu konfirmaatiomessun alussa. Mikäli kummi on estynyt, siunaamishetkeen voi osallistua joku perheen jäsen tai nuorelle läheinen ihminen.

Konfirmaatiossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen, joka voi toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja olla täysi-ikäisenä ehdolla seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen on ehtona myös kirkolliselle avioliittoon vihkimiselle, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Rippikoulun voi käydä vaikka ei haluaisikaan osallistua konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja kirkkoon kuulumista.

Rippijuhla on nuoren oma juhla

Rippijuhlan voi järjestää kotona tai esimerkiksi seurakuntien tiloissa. Ohjeet seurakuntien tilojen käytöstä.

Juhlatilaa voi koristella mielensä mukaan. Esimerkiksi kukat, kynttilät ja rippilapsen lapsuuden kuvat nostavat juhlatunnelmaa. Tärkeintä on, että nuori kokee juhlan omakseen!

Tärkeitä päivämääriä rippikoulun aloittaneille tai aloittaville

kuva rippipuvusta